Katedra Dydaktyki Przekładu

dr inż. Ewelina KWIATEK

Katedra Dydaktyki Przekładu
ewelina.kwiatek@uken.krakow.pl
Telefon: +48 12 662 69 55
ul. Karmelicka 41, 33-332 Kraków
Pokój: 307

Dyżur: wtorek 12:15-13:00  (semestr zimowy 2024/2025)

ORCID: 0000-0002-3383-0217
Publikacje: http://bgbase.up.krakow.pl/

Stanowisko:
• adiunkt badawczo-dydaktyczny

Pełnione funkcje w Instytucie i Uniwersytecie:
• opiekun pierwszego roku uzupełniających studiów magisterskich dziennych
• członek Rady Instytutu Filologii Angielskiej

Stopnie naukowe:
• 2012, doktor nauk humanistycznych, dyscyplina – językoznawstwo
Uniwersytet w Swansea, Walia, College of Arts and Humanities
Temat pracy: Contrastive Analysis of English and Polish Surveying Terminology
Promotor: prof. dr hab. Pius ten Hacken, Uniwersytet w Swansea, dr Alison Williams, Uniwersytet w Swansea
Recenzenci: prof. Minako O’Hagan, Uniwersytet w Auckland, Nowa Zelandia, dr Emilia Urbanek, Uniwersytet w Swansea

• 2008, licencjat filologii angielskiej
Uniwersytet Opolski, Wydział Filologiczny
Temat pracy: Integration of Polish People into the British Society after the Second World War and after Poland’s Accession to the European Union
Promotor: dr Tomasz Lebiecki, Uniwersytet Opolski
Recenzent: prof. Andrzej Ciuk, Uniwersytet Opolski

• 2007, magister filologii angielskiej, specjalizacja – tłumaczenia i technologie językowe
Uniwersytet w Swansea, Walia, College of Arts and Humanities
Temat pracy: A Comparison of the Treatment of Surveying Terminology in Polish and English Dictionaries
Promotor: prof. dr hab. Pius ten Hacken, Uniwersytet w Swansea
Recenzenci: prof. Andrew Rothwell, Uniwersytet w Swansea

• 2005, magister geodezji i kartografii
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji
Temat pracy: Interpolacja linii nieciągłości powierzchni terenu na podstawie danych ze skaningu laserowego
Promotor: prof. dr hab. Andrzej Borkowski, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Recenzent: prof. dr hab. Bernard Kontny, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Dyscyplina naukowa:
• językoznawstwo

Katedra:
• Katedra Dydaktyki Przekładu

Zainteresowania badawcze:
• terminologia
• języki specjalistyczne
• językoznawstwo korpusowe

Prowadzone zajęcia:
• terminologia i data mining
• przekład specjalistyczny
• seminarium magisterskie i licencjackie
• analiza tekstu
• przekład środowiskowy
• transkreacja
• kompetencje komunikacyjne

Członkostwo w towarzystwach naukowych:
• CTER – Konsorcjum do Badań nad Edukacją Tłumaczy

Wybrane wykłady gościnne:
• 2023, Erasmus+, Beit Berl College, wykłady pt. Lingwistyka kryminalistyczna oraz Polityka językowa w Polsce
• 2022, Erasmus+, Uniwersytet Maltański, wykład pt. Wyzwania w kompilacji słownika specjalistycznego z dziedziny fotografii
• 2018; Erasmus+, Uniwersytet Pavla Jozefa Šafárika w Koszycach, Słowacja – prowadzenie warsztatów z programu MemoQ

Najważniejsze publikacje

Monografie:
Trafić w dziesiątkę. Kształcenie tłumaczy a wyzwania nowoczesności (red.). Wydawnictwo UKEN. 2024 (współredaktorzy: Małgorzata Brożyna-Reczko, Joanna Dybiec-Gajer)
English-Polish, Polish-English Terminological Dictionary of Photogrammetry. Słownik terminologiczny angielsko-polski, polsko-angielski z dziedziny fotogrametrii. Wydawnictwo AGH. 2022

Artykuły:
Praktyki studenckie w Katedrze Dydaktyki Przekładu. W: Trafić w dziesiątkę. Kształcenie tłumaczy a wyzwania nowoczesności. 2024. Kraków: Wyd. UKEN, s. 117-133.
Abbreviations and Acronyms in the English and Polish Photogrammetric Terminology. Kwartalnik Neofilologiczny. 2021, rocz. 68, nr 4, s. 550-561.
Translation and Terminological Challenges Encountered in the Compilation of the English-Polish, Polish-English Photogrammetric Dictionary. 2020. Studia Translatorica, vol. 11, s. 71-83.
Translation or Transcreation? Ghost Stories in Charles Causley’s Poems for Children. W: Negotiating Translation and Transcreation of Children’s Literature: From Alice to the Moomins. 2020. Singapore: Springer Nature Singapore Pte, s. 209-225.
Evaluation of Multilingual Land Surveying Dictionaries – part II. Geomatics and Environmental Engineering. 2017, vol. 11, nr 1, s. 67-78.